Budskap & Content Marketing
Få bättre resultat genom att sätta innehållet i fokus

Läs mer om
säljande reklam och kommunikation

Vi söker ständigt mer information som kan hjälpa oss ge dig ett bättre resultat med din reklaminvestering. Mycket av det du finner i det här avsnittet är hämtad från skribent Seppo Salmivuoris sida www.tornfalken.se, en otroligt innehållsrik och omfattande källa till kunskap.

Läs gärna mer där!

Det är med din kommunikation du skapar relationer till dina kunder. Vare sig du försöker få fler kunder eller vill något annat måste din kommunikation fungera omedelbart. Det är stor risk att det som inte händer direkt inte händer alls.

Skriv för läsaren - inte om dig själv eller företaget

Ofta berättar reklamen i annonser, banners, broschyrer och webbplatser om vilken fantastisk produkt eller tjänst man erbjuder. Ok, men var är läsaren? Försök istället svara på läsarens enkla fråga: Vad får jag? Vilket av läsarens problem kan du lösa? Ett enkelt knep är att använda ordet "du" ofta.

Använd dina besökares ord, inte dina egna

Ta reda på så mycket som möjligt om hur dina besökare formulerar sig och vilka fraser de använder. Genom att använda besökarnas ord känner dessa igen sig i din kommunikation och chansen ökar att de gör som du vill. Att söktjänsterna på Internet premierar dig är en trevlig sidoeffekt.

Berätta om fördelar - inte goda egenskaper

Dina besökare kommer till dig för att de tror att du kan lösa ett problem åt dem. De ser bortom de goda egenskaper din produkt eller tjänst har och försöker finna de fördelar du kan erbjuda. Kan du hjälpa dem att spara tid, tjäna pengar eller minska något bekymmer? Det är klassisk säljarkunskap: du säljer inte varor, du säljer fördelar. Så berätta om det istället. Ett försäkringsbolag säljer inte försäkringar. De säljer frihet från oro.

Säg det viktigaste - inte det vitsigaste

Det gäller att direkt tala om vad som finns eller vilket av kundens problem du kan lösa. Många reklamannonser (och filmer) har ofta fyndiga rubriker med vitsiga ordlekar – man kanske skrattar och ler, men man kommer inte ihåg vad som såldes eller vem som sålde det. Återigen, se till besökarens behov.

Dåligt exempel: "Succé för vårt nya hälsoprogram". Bättre: "Öka ditt välbefinnande och få bättre hälsa".

Vill du ha hjälp med att skapa och formulera ert budskap? Hör av dig!

  • Argument och retorik
    Vilka är dina starkaste argument?
  • Kundlöfte
    Vad är ert löfte utifrån nya positionen?
  • Tagline
    Vilket ord vill ni äga eller förknippas med?
  • Tonalitet
    Hur uppträder ni? Vad säger ni?
  • Värderingar
    Vilka värdeord eller ledord ska ni ha?
  • Kanalstrategi
    Vilka kanaler passar bäst för er position?
  • Hissversion
    Hur beskrivs ni på 25 sekunder?

Ring mig! Fredrik HasselgrenE-mail: fredrik.hasselgren@hsop.seTel. direkt: 018-13 25 00Fredrik Hasselgren, ägare, VD, CD, creative director, marknadstrategi, reklam, reklambyrå

Uppmana till handling - be om en order

Var tydlig. Det är viktigt att mottagaren av ditt budskap verkligen förstår vad du vill att hon ska göra. Vill du att hon ska ringa, köpa en produkt, beställa information eller vad? Därför är tydligheten så viktig. Alltför "intressanta" budskap distraherar mottagaren från det du vill. Visa tydligt vad du vill att hon ska göra och chansen ökar att hon gör det. Hur ofta har du själv inte sett skojiga reklamsnuttar – men inte kommit ihåg vad de sålt eller vem som sålde?

Låt underrubrikerna berätta historien

Rubrikerna fångar blicken. Din kunds tid är dyrbar, och den som bara skummar igenom rubrikerna bör få veta vad du erbjuder. Skriv en lista med de viktigaste fördelarna du erbjuder. Dessa punkter blir dina underrubriker. De hjälper dig att få stadga och konsekvens i din text och dina läsare missar inget. Även om de bara läser rubrikerna.

Skriv till någon - var personlig och enkel

Ingen skriver ett brev utan att veta vem det ska skickas till. Gör inte det i din marknadsföring heller. Skriv till någon. Vet du inte vem? Skapa en tänkt person och skriv till henne. Var personlig och använd ett informellt tonfall, gärna med direkta uppmaningar och frågor. Det skapar en känsla av samhörighet och läsaren känner att hon blir tagen på allvar. Var enkel. Det som kan missuppfattas blir det.

Undvik branschord och jargong - nästan alltid

Inget kan så effektivt döda ett budskap som okritiskt bruk av branschuttryck och jargong. Till och med de som själva använder sådana ord tycker att det låter ganska fånigt när de hör dem. Berätta om fördelarna på ett enkelt och rakt sätt. Det gäller i hög grad även bildspråket. Självfallet kräver vissa situationer och målgrupper sina egna ord, men då gäller det att du verkligen vet hur de används.

Säg det kort – men så långt som behövs

Långa budskap kan vara avskräckande. Det ser ut att vara komplicerade och ta tid i anspråk. Bland annat därför är det som rubrikerna är så viktiga som vi nämnde tidigare. Berätta om den viktigaste fördelen först - kommer den för sent är risken stor att läsaren missar den. Dela upp ditt budskap i stycken, med underrubriker. Använd korta meningar. Uppräkningar bör vara som punktlistor. Allt detta gör ditt budskap lättare att ta till sig.

Citera nöjda kunder och referenser

Goda omdömen från andra är ett av de kraftfullaste medlen du har för att konvertera besökare. De litar mer på varandra än på dig. Ge dem chansen att se vad andra tycker - men inte anonymt - det ser billigt ut. Ange namn och eventuellt företag och ort - självklart med referensens tillstånd.

Källor: Seppo Salmivuori m.fl.

Låt oss träffas!

hsop.se

Uppsalas vänligaste reklambyrå

Vi hjälper dig nå dina nya affärsmål via varumärkesplattform, kommunikations- och designkoncept. Vi tar fram resultatskapande webbsidor, annonskampanjer, broschyrer, filmer för tv & webb, er grafiska profil inkl. framtagandet av er logotyp och kontorstrycksaker som visitkort och brevpapper, årsredovisningar, foldrar och broschyrer. Vi är er partner i allt från snabba lösningar till ett bollplank i strategiska kommunikativa frågeställningar. Välkommen till den vänligaste reklambyrån i Uppsala.

Vi vill verkligen träffa dig!

Maila mig! Jag hjälper er!

/Fredrik

Fredrik Hasselgren

E-mail: fredrik.hasselgren@hsop.se

Tel. direkt: 018-13 25 00